För att musik ska fungera i olika mediesammanhäng gäller det att musiken hjälper till att skapa spänningen. Inom olika genrer finns det vissa outtalade regler för vilken musik som ger bäst känsla.
BRA LOOP
Spelautomater kallades tidigare för enarmade banditer men sedan utvecklingen gått från pubar till internet har spelet gjort mer än bara bytt namn. De har numera mycket mer levande grafik, bättre soundtrack som är individuellt för varje spel. Spelautomater som Rockstar erbjuder så klart tuff musik som får dig att ryckas med. Andra spelautomater som bygger runt andra ämnen och karaktärer, får också sitt eget specifika soundtrack. Men grunden är att det ska vara en bra melodi eftersom den ofta är på en loop så man vill inte ha ett musikstycke som man tröttnar på. En bra loop fungerar som bakgrundsmusik och du påverkas aldrig negativt av den.
JUMP SCARES
I svensk filmindustri får man säga att man jobbat mycket med avsaknaden av musik, detsamma som i japanska filmer. Men förutom det brukar musik vara det som får oss på helspänn. Det är musiken som berättar att någonting kommer att hända, men vi vet inte när, var eller hur. Det brukar vara kopplat till det som amerikaner kallar ”jump scares” där musiken är tyst och blir sakta högre och mer intensiv tills någon eller någonting plötsligt hoppar fram och skrämmer en.
MONTAGE
I ett montage brukar en karaktär utvecklas, antingen fysiskt eller mentalt. Ett montage är ett filmknep för att visa en lång period av framsteg på kortast möjliga tid. Det tillkommer alltid musik i ett bra montage där man får se hur karaktären i slutändan är i perfekt mental eller fysisk form inför sitt nästa uppdrag.
Ett av de mest kända montagen kommer från Rocky när Silvester Stallones karaktär påbörjar sin stenhårda träning för att bli en bättre boxare. Musik är upplyftande och i högt tempo, vi hejar på Rocky under montaget och tack vare musiken förstår vi vilken hård träning han utsätter sig för och hur bra han blir.